كتاب: لا تحزن  

Posted by عمك ياض

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته





كتاب "لاتحزن" للدكتور عائض القرنى من اورع الكتب اللي شوفتها في حياتي ان لم يكن الافضل.. من الكتب القليلة جدا جدا اللي لما افتحها واقرا فيها بحس اني بغرق جواه.. عارفين لما تنزل البحر ويبقى فيه سحب وكل شيويه تلاقي نفسك بتخش جوا اكتر؟ هو كده بقه.. انا بكون عامل حسابي اقرا حاجه بسيطه وانزل ولا حاجه الاقي اني عشت مع نفسي فيه وافضل اقرا فيه لغايه ما العيال يعملوا فرح على الاف لافون

كتاب ممتع لاقصى درجة ومفيد بشكل فظيع بجد ولما بكون مضايق بجد ومن حاجات كبيرة واقرا فيه بجد بيروح همي.. كمان من الكتاب النادرة جدا اللي بحس اللي كاتبها عالم بجد.. يعني وانا بقرا بحس اني بقرا كتاب لشيخ حكيم وعنده خبره فظيعه في الحياة ماشاء الله.. فستفاد بجد بشكل كبير جدا من الخبرة الحياتية اللي كاتبها في الكتاب ونصايحه

الكتاب متوفر في اغلب المكتبات وهو اصدار مكتبة العبيكان.. 583 صفحة (معظمهم فقرات قصيره الفقرة حوالي نصف صفحة )

سعره حوالي 20 جنيه

This entry was posted on 6:38 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

7 comments

لا تحزن من كتبى المفضلة
بجد كتاب رائع لما بكون حزينة شويه واقرأ فيه بحس ان مش فى حاجه فى الدنيا
الواحد لازم يحزن عليها الا حاجات ضرورية ومهمه جداااا

وعالطووول اقول لنفسى الجملة الى موجوده على ظهر الكتاب
" اسعد واطمئن وابشر وتفائل ولا تحزن "

ايوه عندك حق ماشاء الله كتاب ساحر بجد

لازم كل بيت يكون فيه الكتاب ده

" لا تحزن " بقالي فتره كبيره فعلا قرأتش في الكتاب ده
بجد متفقه مع رأي حضرتك جدا مهندس طارق فعلا بأحس إن القرني ده شخص ما شا ءالله عليه ربنا آتاه حكمه
كل كلمه بتشدني لإلي بعدها عايز تمعن في كل كلمه بجد مينفعش حد يقرؤه ومشغول في حاجه تانيه لازم يكون إحساسنا مجذوب فيه هو وبس
" لا تحزن " من الكتب المصاحبه ليا في شنطة إيدي معظم الوقت
إللي بيخليني مملش من القراءه فيه إنه على فقرات صغيره
أخلص فقره أقول طيب خلاص هاقرأ دي واقوم ألاقي نفسي بأقرأ واحده كمان وهكذا
الله يجزيه كل خير الشيخ عائض القرني كتاب لإحياء النفس
مينفعش أتكلم لأن بجد واضح جدا الجهد المبذول عشان محتوى الكتاب يوصل للعقول بالرونق الفكري ده

:)
بس ايه ده ازاي حضرتك بتشليه في شنطتك ده تقيل جدا :d
اكيد النسخه التانيه الاصغر (نفس الكتاب ونفس المحتوى بس مش مجلد يعني)

لأ هو الكتاب إياه ما هو بيخلعلي كتفي ولما بأتعب بأطلعه من الشنطه أشيله في إيدي ما هو مش هيكون أتقل من كتب الكليه يعني دي مجلدات ..
ده أنا أخدته من بابا بالعافيه ويقوللي مش هتقرئيه وانا أقوله لأ هأقرؤه وهأخلصه كمان فحطيته في شنطتي
وأنا جايه من السفر كانت قريبتي جايه معايا وطلعته لها تقرأ فيه شويه
وإحنا في الطياره ..

اها
كتاب رائع فعلا ويستحق :)

هو يستحق فعلا بس عندي ملاحظات على كذا حاجه موجوده فيه مش معترضه عليها بس مش راكبه في دماغي لما كنت بأقرؤه كنت بأجيب نوت وأسجل نقط فيه إللي تعجبني أو إللي ليا تعليق عليها ..
يعني في شوية حاجات كده بأحس إنها مش عمليه أو مش واقعيه يعني حلوه قوي نظريا ومعناها جميل جدا بس نيجي للتطبيق ..... مفيش ..